Att lära av Norge

Jag var i Norge i förra veckan på studiebesök. Det var allt igenom mycket intressant. Vi som åkte sammanfattade våra intryck genom att konstatera att Norge i vissa skolpolitiska avseenden ligger 10-20 år efter Sverige och i andra avseenden 10-20 år före.

Genomgående kan man konstatera att man i Norge varit mycket mer försiktig i sina skolpolitiska reformer i jämförelse med Sverige. En förklaring till detta som ges av norrmännen själva är att man i mycket större utsträckning haft en enig lärarkår som exempelvis motsatt sig en för långtgående decentralisering av ansvaret för skolan. Först år 2003 kommunaliserades lärarna i Norge, tillskillnad från de svenska som kommunaliserades redan 1989. Lärarna har dock inte varit nöjda med den utveckling som skett därefter och strejkar i skrivande stund för tredje gången sedan 2003.

Trots kommunaliseringen av lärarna är decentraliseringen i Norge inte lika långtgående som i Sverige. Ett nutida exempel på tydliga statliga ingripanden i den lokala friheten är att man nu beslutat om införande av lägstanivåer avseende lärartäthet. Man har även stoppat vinstuttag i friskolor och stoppat nyetablering av friskolor.

På andra områden syns det tydligt att de är på väg in i en utveckling där våra erfarenheter fått oss att genomföra ytterligare reformer. I och med det norska reformpaketet kallat Kunskapslyftet som initierades tidigt 2000-tal övergick man exempelvis till ett målstyrt system tillskillnad från det tidigare aktivitetsstyrda (att jämföra med vårt regelstyrda). Enligt egen utsago upplever de norska lärarna nu en viss osäkerhet och förvirring kring hur de förhållandevis otydliga målen skall tolkas och konkretiseras på lokal nivå och i skolorna. För den initierade svenska läraren ger detta flashbacks och deja vu-upplevelser utan motstycke. Diskrepansen i dessa tolkningar, och kritiken mot otydligheten, ledde till sist fram till den läroplans- och betygsreform som vi nu genomför. Just på detta område har vi en hel del erfarenheter att dela med oss av, vi kanske får skicka över ett litet paket med Leif Davidsons utredning om mål- och kriteriestrukturen i svensk grundskola samt, exempelvis, Jörgen Tholins avhandling Att kunna klara sig i ökänd natur.

Som sagt så var besöket mycket intressant och det tycks finnas mycket att lära sig av komparativa studier mellan Sverige och Norge (och övriga nordiska länder såklart). Sådan forskning är på gång via Nordforsk, men det borde också gå att hitta en hel del intressanta – och genomförbara – idéer till en studentuppsats.

Annonser
Taggad , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: