Snabba vändningar – (för) snabb huvudräkning SKL?

I dagarna släppte Sveriges kommuner och landsting (SKL) rapporten ”Jobb som gör skillnad” som handlar om ungdomars inställning till jobb inom välfärdssektorn. Enligt rapporten svarar över 40 % av ungdomarna som besvarat enkäten att de skulle kunna tänka sig att jobba inom förskolan och skolan.

SKL:s rapport tycks ha rönt viss uppmärksamhet i media, särskilt i och med att resultatet tycks innebära att det skett en enormt snabb återhämtning gällande läraryrkets attraktivitet. Givet resultaten i SKL:s rapport tycks den av SCB prognostiserade lärarbristen till år 2030 inte längre utgöra ett hot! Så sent som i våras visade nämligen Lärarnas Riksförbunds rapport ”Allt annat än lärare!” att endast 3 % av de elever som då gick sista året i gymnasieskolan, och som visste att de inom fem år skulle läsa vidare vid högskola eller universitet, trodde att de skulle söka lärarutbildningen i första hand. En så stor andel som var fjärde elev hade enligt undersökningen övervägt lärarutbildningen (framförallt de med höga meritvärden från grundskolan), men de valde också bort den främst med anledning av den dåliga lönen.

alltannatanlarareUr detta perspektiv tycks upphämtningen som uppmätts i SKS:s rapport helt enastående… till dess man läser rapporten lite mer noggrant. För det första är det väldigt svårt som läsare att få ett grepp om den undersökningspopulation som enkäten riktat sig till. Enligt rapporten har 1 500 ungdomar mellan 15 och 24 år tillfrågats om deras uppfattningar och attityder till olika branscher och olika yrken. Hur många av dessa som också besvarat hela enkäten framgår inte. Dessutom skriver SKL:

”De svarande är jämnt fördelade på åldersklasser och kön. 43 procent studerar på högstadie- eller gymnasienivå, 25 procent läser på universitetet, 19 procent arbetar och 5 procent är arbetslösa.” (s.5)

Ingenstans meddelar de läsaren hur detta förhåller sig till (i) det ursprungliga urvalet (hur har det eventuella bortfallet slagit?), (ii) eller den motsvarande fördelningen mellan dessa grupper i den totala populationen (Sverige). Som läsare undrar jag ju till exempel själv direkt hur en stor andel högstadieelever påverkar resultaten, eller en stor andel arbetslösa (de har väl fler incitament att vara öppen för flera olika jobb än en drömmande hormonstinn 16-åring?). Dessutom undrar man ju hur stor andel av de 25 % som läser på universitet som också redan går lärarutbildningen?

För det andra så visar det sig ännu längre in i rapporten att det (tyvärr) inte har skett någon mirakulös upphämtning av läraryrkets attraktivitet. Huvudresultatet som all medierapportering svalt med hull och hår är i själva verket en sammanslagning av de ungdomar som dels ”kan tänka sig X-yrket som ett långsiktigt yrkesval” och dels ”kan tänka mig att arbeta med X en begränsad tid” (graf från sida 12):

skl_graf

Som det framgår av grafen är det i själva verket cirka 10 % av de tillfrågade som kan tänka sig grundskollärar- eller gymnasieläraryrket som ett långsiktigt karriärval. Ett ganska snarlikt resultat som det som framkom i Lärarnas Riksförbunds undersökning med andra ord.

Är du som läser detta inlägg lärare? Se då hela denna fadäs som en chans till en bra lektion i källkritik. Här följer några länkar till medier som hakade på nyheten utan att granska vare sig rapporten eller resultaten i den:

Sveriges Radio Ekot

Skolvärlden

Tidningen Vision

Annonser
Taggad , , , , , , ,

5 thoughts on “Snabba vändningar – (för) snabb huvudräkning SKL?

  1. lars skriver:

    Jag tänker att det är politik. På något sätt måste en negativ trend brytas, ett sätt är att sprida positivt ljus över problematiken trots att detta ljus lyser både blekt och falskt. Det är väl ett känt grepp?

    • pontusbackstrom skriver:

      Det stämmer nog. Det jag tror är ett ännu mer utbrett grepp är att låta bli att redovisa resultat som pekar åt fel håll, men det verkar i alla fall inte ha föresvävat SKL denna gång.

  2. Marlene skriver:

    När jag frågar min 15 år gamla dotter och hennes vänner vad de funderar på att välja för yrke i framtiden då de just nu gör sina val inför gymnasiet, så svara 100 % (eftersom vi nu ändå talar i procent 😉 -Allt utom lärare, det är det sämsta yrket någonsin (ordagrant) Känns tryggt att veta eller hur?

  3. Frk Lr skriver:

    Hm, kanske man skulle ta och läsa källorna (för att inte säga källorna till källorna, så att säga) till SKL:s sammanställning av Hatties rapport, som ju i sig är en sammanställning och så vidare…

  4. […] kom till en annan slutsats men mer om det och bristen på källkritik kan ni föredömligt läsa om här. Apropå källkritik, Vad finns för evidens för den här […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: