Om att sia om framtiden och få farhågor bekräftade

omslagr någon vecka sedan var jag tvungen att bereda mer plats i mina bokhyllor på kontoret och drog därför igång med ett gediget sorterings- och arkiveringsarbete (läs: kasta). I genomgången hittade jag en mycket intressant rapport skriven av Lärarnas Riksförbund 1987 med titeln ”Stoppa kommunaliseringen av skolan!”. I rapporten görs en genomgång av turerna i kommunaliseringsfrågan som föregått rapporten och hur Lärarnas Riksförbund förhållit sig till dessa. Därefter sammanfattar man de farhågor förbundet har inför en eventuell kommunalisering av skolan.

Farhågorna man målar upp handlar framförallt om ökade skillnader mellan elever, minskad likvärdighet och försämrade villkor för lärarna. På sidorna 5 och 6 listas farhågorna under rubriken ”Risker”:

LR1987

Det tycks som att rapportförfattarna lyckades mycket väl i att prognosticera utfallet av den kommande kommunaliseringsreformen (andra reformer som har spätt på effekterna kunde de självfallet inte förutspå). Jag roade mig med att snabbt sammanställa en liten lista som ger belägg för rapportförfattarnas prognoser:

  • Ökade standardskillnader (1) och Sämre villkor för eleverna (2)
    Se till exempel mina tidigare inlägg här, här och här. Se också Skolverkets rapporter om likvärdigheten här, här och här. Se också nutida rapporter från Lärarnas Riksförbund här och här.
  • Hotad yrkesprofessionalism (2) och Urholkad arbetsplatsdemokrati (5)
    Se till exempel denna ESO-studie, denna avhandling eller denna undersökning från Lärarnas Riksförbund.
  • Försämrade arbetsvillkor för lärarna (4)
    Se till exempel rapporter från Lärarnas Riksförbund här, här, här, här, här, här, här, här, och här, eller titta i vilken yrkesverksam lärares lönekuvert som helst.
Annonser
Taggad , , , , , , , , , ,

5 thoughts on “Om att sia om framtiden och få farhågor bekräftade

  1. klalin skriver:

    Du som har koll på statistiken. Finns det något longitudinellt löneindex när det gäller lärarnas löneutveckling? Var? En annan fråga, hur ska man betrakta fritt skolval och fristående huvudmän i ett förstatligandeperspektiv? Det är ju faktorer som betraktas lite som motorer i ökad segregation och minskad likvärdighet. Har du nåt förslag?

    • pontusbackstrom skriver:

      På rak arm har jag ingen referens för ett löneindex, men skulle kunna kolla runt lite, alternativt kolla om vi har något framräknat. Gällande fritt skolval så är det en högst politisk fråga. Min uppfattning är att du både kan förstatliga skolan med bibehållet friskolesystem, starkt begränsat sådant eller ett helt avskaffat.

      Menar man allvar med att vilja förstatliga skolan tror jag det är svårt att gå fram med förslag om att helt avskaffa friskolorna. Då återstår begränsa eller köra i liknande form som idag. Det viktigaste att få kontroll över (om man vill förstatliga) är att ta över finansieringen av skolan. Därigenom kan man sedan styra i vilken grad fristående skolor – och fritt skolval – kan/ska/bör begränsas. I praktiken handlar det om frågor om tillståndsgivning, bidragsformer och resrsfördelning samt eventuella närhetsprinciper och liknande.

  2. LR radicals skriver:

    Hej!
    Något som ofta påstås är att skolan är en tung utgiftspost för kommunerna, vilken dessutom ökat. Klart detta uttrycks som ett särintresse speciellt i samband med lärarlöner eller villkor för lärare. Enskilda kommuner lägger alltid(!) minimala budgetar till sina utb. förvaltningar, vilka hela höstterminerna lever med underskotts- och neddragningshot. För att i februari visa på plusresultat för kommunens hela budget!
    Jag brukar ofta visa kommunsektorns vinster som du vet är i 10 miljardersklassen varje år. Har även visat att delen av budgeten som går till utbildning inom kommunsektorn är om inte mindre så åtminstone likvärdig de senaste 20 åren.

    Borde inte ni kunna problematisera vinstuttaget i kommunsektorn från centralt håll?
    Politiskt diskuteras ju vinstuttag inom offentlig sektor vad gäller privata aktörer. Som du ser finns det en annan aktör inom offentlig sektor som gör rejäla vinster på den också.

    Bör tilläggas att det finns enstaka kommuner som använder alla skattemedel(0%-resultat), där finns det tillräckligt med personal inom vård och omsorg, små grupper i förskola, skola som är resultatmässigt på uppåtgående. Dessutom kostar de på sig gratis kollektivtrafik till medborgarna!!

    Ta upp den diskussionen, för att påvisa lokalpolitikernas inkompetens vad gäller att driva kvalitetsverksamhet(utom då det lysande undantaget ovan)

    • pontusbackstrom skriver:

      På tjänstemannanivå är detta något vi diskuterat en hel del, dvs om ”vinster” bland kommunala huvudmän. Det har däremot inte ännu utmynnat i någon rapport eller liknande, men det är ett mycket intressant perspektiv precis som du säger.

      Mvh, Pontus

  3. Sture Eriksson skriver:

    Den svenska debatten rörande begreppet likvärdighet kännetecknas av ett fasthållande vid en människosyn som under lång tid dominerat svensk skolpolitik – ett fascinerande men omotiverat fasthållande av miljöteorins ikonoklastiska kökkenmödding! Det är nu dags att låta forskningens resultat få genomslag i den svenska utbildningspolitiken. I första hand krävs som grundläggande styrdokument ett nytt likvärdighetsbegrepp. Se Sture Erikssons hemsida!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: